BARTIN ÜNİVERSİTESİ

image/svg+xml
image/svg+xml

‘Bilgi Üretimi Süreci’ konuşuldu

Yayın Tarihi : 19/12/2018

Üniversitemiz Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı tarafından “Bilgi Üretimi Sürecinde Değer Yaratan Unsurlar ve İşlevleri” adlı konferans gerçekleştirildi.

Üniversitemiz Ağdacı Kampüsü Konferans Salonu’nda gerçekleştirilen etkinliğe yoğun katılım oldu. Konferansta Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Oya Gürdal Tamdoğan “Bilgi Üretimi Sürecinde Değer Yaratan Unsurlar ve İşlevleri” başlıklı konuşmasını yaptı.

Gürdal Tamdoğan, ilk olarak bilgi üretim sürecinde değer yaratan unsurları tanımlayan enformasyon zinciri olgusunu ele almıştır: Zincirin herbir halkasının işlevleri temsil ettiği -ki bunların merak, araştırma; derleme, yayın, dağıtım; seçim, sağlama, işleme; kullanıcının özümsemesi, olduğu- ve herbir halkadaki işlevleri yerine getiren aktörlerin bulunduğu -ki bunların bilim insanları, araştırmacılar ve onların ürettikleri bilgi kaynakları; yayıncılar, veritabanı üreticileri ve/ya dağıtıcı kuruluşlar, sosyal ağlar, akademik ağlar vd.; bilgi erişim sistemleri (kütüphane çevrimiçi katalogları, tarama motorları, veritabanları, açık erişim sistemleri); ve merak eden ve araştıran bütün bireyleri kapsayan kullanıcılar olduğunu vurgulamıştır. Araştırmacılarımız ve özellikle öğrencilerimiz bir konu hakkında veri toplarken sadece ‘Google’dan yararlanıyorlar. Web tarayıcıları da veriye giden bir yol olmakla beraber konunun kaynağına inmenin, bilimsel bilginin yayımı ve üretimi sürecinde en doğru yol olduğuna dikkat çekmiştir. Gürdal Tamdoğan, “örneğin; özellikle üniversitelerin kütüphane çevrimiçi katalogları, Milli Kütüphane, TO-KAT (Ulusal Toplu Katalog), World-Cat vd.; bütün üniversite kütüphanelerinin önemli ölçüde finansal kaynak ayırarak üye olduğu Science Direct, Scopus, WOS, Springer, Wiley vd. veritabanları ve EndNote, Mendley, RefWorks, Bibtex, RefAware gibi araştırma ya da referans yönetim araçlarının yanısıra TR-Dizin, Google-Scholar, Google-Books, Google- Dataset Search, OpenDoar, DOAJ, üniversitelerin açık arşivleri, açık arşiv kaynakları (e-dergiler, e-kitaplar, e-referans kaynakları , açık ders malzemeleri, Europenia, Project Gutenberg, gibi kaynaklara ulaşarak veriler elde edilip, derlenebilir” dedi ve adını verdiği bilgi erişim sistemlerinde sorgulama örnekleri ve tarama seçeneklerini sundu. Bu noktada özellikle üniversite kütüphanelerinin, öğrencilerine ve öğretim elemanlarına, kendi web siteleri ve Intranetleri üzerinden birçok kaynağa ücretsiz ulaşmayı olanaklarını sunduğuna dikkat çekti.

Gürdal Tamdoğan, gereksinim duyulan bilgi kaynaklarına nasıl erişilebileceğini ve bilgi erişim teknikleri sayesinde bilgi isteğinin, insan-makine etkileşimli sistemlerde nasıl süzülebileceğini, örnekler üzerinden, anlattı.

Gürdal Tamdoğan, sözlerini şöyle tamamladı: “Enformasyon zincirinin her bir halkası ve halkaları temsil eden işlevlerin sorumlusu olan herbir aktörün çok değerli ve değer yaratmakta. İşlevlerin mümkün olan en üst düzeyde gerçekleşmesi, enformasyon ve/ya bilgi altyapısı ile mümkün. Bilgi altyapısının inşası ve geliştirilmesi için de ‘Enformasyon Okuryazarlığı’ yetilerini kazanmak ve birey ve topluma bu yetileri kazandıracak programları geliştirmek büyük değer taşımaktadır. Bu yetilerin kazandırılması için yurtdışındaki üniversitelerde olduğu gibi, ülkemizde de  ‘Enformasyon Okuryazarlığı’ adı altında kredili bir dersin üniversite kütüphanelerindeki kütüphaneciler, bilgi ve belge yöneticileri tarafından verilmesi çok yerinde olacaktır.”

Üniversitemiz Rektörü Prof. Dr. Orhan Uzun’un da katıldığı konferans karşılıklı soru ve cevapların alınmasının ardından son buldu.   
 
 

SON Haberler

  • BARÜ’lü öğrenciler ‘Sessiz Yürüyüş’ ile insan hakları ihlallerine tepki gösterdi

  • BARÜ, Erasmus programları ile uluslararasılaşma hamlelerine devam ediyor

  • BARÜ Asya’nın en iyileri arasında yerini aldı

  • BARÜ’de mühendislik programları için akreditasyon saha ziyaretleri tamamlandı

  • ÖSYM Başkanı Ersoy ve beraberindeki heyet, BARÜ’yü ziyaret etti

  • BARÜ, ‘Türkiye Patent Şampiyonları’ arasında yerini aldı

  • BARÜ’nün tüm yerleşkeleri ‘Sıfır Atık Belgesi’ almayı başardı

  • BARÜ, kalite süreçlerini “Kurumsal Akreditasyon” ile taçlandırdı

  • BARÜ’de yapay zekâ ile eğitimin geleceği konuşuldu

  • BARÜ, akreditasyon süreçlerinde kalitesini bir kez daha tescilledi